Random header image... Refresh for more!

Vysoká hrnčířská

Theo je akorát ve věku, kdy má smysl prostě zkoušet nové aktivity a sledovat, na co už je zralý a hlavně co ho baví. Workshop keramiky pro děti v Muzeu islámského umění? No jasně, proč ne?

Bylo samozřejmě nad slunce jasnější, že se děti nenaučí vytvářet imitace uměleckých předmětů z našich sbírek, jak lákal titulek, ale po ujištění se, že je to skutečně pro 3-5leté děti, jsem Theušku zapsala.

Kurz se skládal ze čtyř hodin a odehrával se v krásné dětské dílně přímo v Muzeu s mladou a sympatickou učitelkou Melinou. Teď po skončení kurzu z toho mám celkem dobrý pocit, sice to nebylo až tak něco originálního co se týče aktivit, ale celkově prostředí, osobnost paní učitelky a další děti podílející se na stejných činnostech zanechali na Theovi docela dojem.

pottery_MIA_2015 (1)

1. týden

Začali jsme velmi slibně. Dětí je jen osm, takže taková hezká kompaktní skupinka. Miss Melina si je posadila na koberec a postupně jim ukázala několik obrázků uměleckých váz z různých materiálů, různých barev a designů. Společně je popisovali, aby si je co nejlépe zapamatovali, a pak jsme se infiltrovali přímo mezi normální návštěvníky expozic a tyto předměty měli najít. Na to, jak je toto muzeum na děti nevybavené, to bylo myslím příjemné zpestření pro všechny návštěvníky vidět tam ty špunty, kteří se nejen chovali mimořádně umírněně, ale také jevili viditelný zájem o nějaké vázy :).

pottery_MIA_2015 (2)

pottery_MIA_2015 (3)

pottery_MIA_2015 (4)

pottery_MIA_2015 (5)

2. týden

Miss Melina jim na konci minulé hodiny slíbila špinavé ruce, a svůj slib také dodržela. Každý dostal ke stolečku hroudu hrnčířské hlíny a zkoušeli si její ruční zpracování. Výsledkem měl být hrneček s ouškem kombinovanou technikou koule a důlek a omotávání hadem :) (moje vlastní terminologie, vysoce odborná pochopitelně). Zásadní chybou ovšem bylo ukázat (hlavně klukům), že když se něco nepovede, jde to rozmačkat a začít znovu. Modelovat pak byli sice ještě ochotnější, ale uchránit to před téměř okamžitou ztečí bylo skoro nemožné! No nakonec jsme tam nějaký “hrneček” na usušení zanechali :). Měl dvě ucha.

pottery_MIA_2015 (6)

pottery_MIA_2015 (10)

pottery_MIA_2015 (8)

pottery_MIA_2015 (11)

3. týden

Jedno ucho při schnutí upadlo :-D.

Tento týden měly děti hrnečky zdobit. Z pro mě nepochopitelných důvodů zvolila miss Melina techniku rozstříhání obrázků původních váz a oblepování celého povrchu hrnku. a) Theuška již od první hodiny favorizoval černou vázu, ze které se nedalo (na rozdíl od různých dalších s kytičkami a zvířátky) vystříhat zase nic než černé mnohoúhelníky. Čtyři a svoji jmenovku na hrneček nalepil a tím pro něj celý úkol skončil. Bohužel to byla náplň celé hodiny, takže i když se Theuška k hrnečku ještě několikrát nechal jakž takž vrátit (“ještě to celé potři lepidlem, ať se to leskne” a “nechceš ještě něco vystříhnout?”), nakonec odešel na chodbu a tam si lehl, protože je hrozně unavený :-D. Nakonec jsme ještě asi 15 minut před koncem odešli.

pottery_MIA_2015 (12)

pottery_MIA_2015 (13)

pottery_MIA_2015 (14)

Když miss Melina vyhlásila, že příští týden budeme zase zdobit hrnečky, ale tentokrát ZEVNITŘ, tak mě teda oblil pot.

4. týden

A taky že jo. Děti si rozdaly malé houbičky, na talířek dostaly šplouchanec modré barvy k namáčení a ďubkovací technikou měli své hrnečky obarvit zevnitř. Ale tak hrbolaté výtvory nejde obarvit beze zbytku nějakým ďubkováním, a tak přistoupili k domalovávání štětečkem. Všechny děti krásně spolupracovaly a bylo vidět, že je práce s barvou hodně baví. Hodina svižně utíkala.

pottery_mia_2015

pottery_MIA_2015 (15)

Poté dostali papíry a tužky, aby svou oblíbenou vázu nakreslili. Učitelka se snažila hlavně vysvětlit, jak si objekt co nejvíc zjednodušit a opravovala úchop tužky. Pak přišel na řadu uhel, kterým měli obrys vázy finalizovat, než ji začali (opět tužkou) dekorovat kytičkami. Ty nakonec vybarvovali vodovkami.

Thea ale nějaké kreslení podle instrukci, nedejbůh kytičky a další nezajímavé detaily vůbec netankují. Když už kreslí, tak rychlé obrysy a šmodrchanice (“kouř”)! Nakonec tam za vydatné pomoci učitelky nějaké květinky s okvětními lístky stvořil, aby je pak “vybarvil” šmodrchanicemi černé barvy :-D. Po samotné hrnku to ale byla jedna z nejzábavnějších hodin celého workshopu!

pottery_MIA_2015 (16)

pottery_MIA_2015 (17)

Až to všechno uschne, dostaneme obě veledíla domů. Asi abychom mohli tyto imitace uměleckých předmětů ze sbírek muzea náležitě zpeněžit :-D.

Zatim bez komentare

Zatim ani slovo.

Budte prvni!

Chcete neco dodat?